Menü

Google ma a egyik legnépszerűbb keresőmotor amit szerte a világon használnak. Sokan próbálnak saját megoldásokkal előállni, de mind a mai napig, naponta több milliárd keresést hajtanak itt végre a felhasználók, és az keresőmotorok piacát nagyjából 70-80%-t birtokolja, és magasan vezeti a versenyt a többi kihívó pl a BingDuckDuckGoYahooYandex  vagy az Ask.com előtt.. A Google elnevezés jelentése a „googol” matematikai elnevezésből származik – egy googol értéke 10 a 100-dik hatványon (100 nulla az 1-es után).

Google, a kezdetek

A Google élete 1996-ban kezdődött, mikor is két Stanford Egyetemi végzős hallgató, Sergey Brin és Larry Page diploma munkájaként. A eredeti céljuk az volt, hogy az akkoriban elérhető keresőktől sokkal jobb keresőmotort hozzanak létre. A 90-es években a keresőmotorok nem számítottak kifejezetten fontosnak az online marketing világában összehasonlítva mindezt a mai világgal, akkoriban a találatok tényleg nem feltétlenül voltak relevánsak. A felhasználóknak felajánlott találatok nagy része generált tartalom volt, azzal a céllal, hogy más weboldalra tereljék a felhasználót vagy kártékony programot telepítsenek a számítógépére. Így a felhasználónak saját maguknak kellett megtalálniuk a releváns weboldalt, ami tényleg nem volt könnyű a rengeteg spam oldal közült. Ha összehasonlítom a mai eredményeket, ma már a felhasználó lehet rá sem kattint még az 5. találatra sem, nem hogy kattintgasson végig mindig oldalt, talán ennek is volt köszönhető, hogy másfajta linkgyűjtő oldalak (mint például a Yahoo) sokkal népszerűbbek voltak, ahol leginkább ellenőrzött és adminisztrátorokkal jóváhagyott linkeket lehetett találni. .

A pontatlanság annak volt köszönhető, hogy a keresőmotorok egyszerűen a weboldalon szerepeltetett kulcsszavak kiértékelésére összpontosítottak. Minél többször jelent meg egy kulcsszó egy oldalon, annál relevánsabbnak tekinteték, nem úgy mint ma, ma ezt már szigorúan veszik a motorok, a szövegírónak folyamatosan vizsgálnia kell a kulcsszósűrűséget, hogy ne kapjon még véletlenül sem büntetést, ezzel szemben régen kifejezetten hasznos volt, viszont egy olvasónak csak meg inkább csak zavaró.

Brin és Page álltak elő azzal az ötlettel, hogy a keresőalgoritmusuk egy olyan ellenőrzést is végrehajt, amely megvizsgálja a webhelyek közötti hivatkozás kapcsolatokat. Azt gondolták, hogy egy weboldal értékesebb, minél több releváns link mutat rá. Tehát amelyre számos egyéb webhely hivatkozik, valószínűleg sokkal hasznosabb és relevánsabb lehet, mint egy olyan weboldal, amelyre kevesebb vagy egyáltalán nincs. semmilyen hivatkozás. Ezt nevezték el PageRank-nak. A tesztek alapján hamar be tudták bizonyítani, hogy az algoritmus hatékony és jobb minőségű eredményt ad, mint bármilyen más korábbi megoldás.

A Google domain nevet 1997-ben regisztrálták, és egy évvel később létrejött a vállalat is. A fejlesztők egyértelmű célja az Internet megreformálása volt, segíteni az emberek hétköznapjait és nem megnehezíteni azt. Emiatt is tervezték a Google kereső főoldalát a lehető legegyszerűbbre, külső zajoktól mentessé, amely a felhasználót nem zavarja meg és nem téríti el, mint korai társaik, talán ez is közrejátszott a Google sikerében.

A Google ma a világon a legnépszerűbb keresőrendszer (ráadásul az egész világ legnézettebb weboldala is egyben), ami természetesen a felhasználói élménynek köszönhető, hogy a felhasználó azt kapja amit elvárt. Így web leglátogatottabb oldalaként naponta lenyűgöző 200 millió keresési kérés érkezik be hozzá.

A weblapok tartalmában végzett kereséseken mellett, képek, hírek, árucikkek keresését is támogatja, így a HTML oldalakon kívül még 13 különböző fájltípus tartalmában is képes keresni (egyszerű szöveges fájlok, PDF, Word-dokumentumok, Excel-táblázatok stb.). Ma már naponta több millió oldal jöhet létre, amelyet a Google folyamatosan értékel ki és indexeli be, ha azt értékesnek tartat. 

Page Rank algoritmus

PR(b) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))

PR = PageRank

d = ~0,85

c = az oldalon lévő linkek száma

PR(T1)/C(T1) = Az oldal PageRankje elosztva a lapon lévő összes linkek számával.

Ahogy minden demokratikus rendszernek, a PageRank technológiának is vannak hibái:

  • Piaci környezetben a PageRank technológia ki van téve az esetleges csalásoknak;
  • A vendégkönyvekben való spammelés jelentősen megnövelheti egy weboldal mutatóját,
  • A magas mutatójú címekkel kereskedhetnek,
  • Ún. "linkfarmokat" hozhatnak létre az érték növeléséhez,
  • stb.

forrás: Wikipédia

A technológia hátrányosan érinti az új weboldalakat. A Google folyamatosan dolgozik a rendszer fejlesztésén és a visszaélések kiszűrésén, a "csalókat" szankciókkal sújtja. 

Emiatt néhány éve a Google visszavonta a PageRank algoritmusát és nem amelyet jelentősen átdolgozott de nem osztott meg a világgal, hogy ne lehessen ezzel visszaélni. Ezek a SEO algoritmus frissítések sarkallják ma is a legtöbb online marketing szövegírót és SEO szakembert, hogy megpróbáljon a Google SEO legalább 200 faktorának minél jobban megfelelni, hogy a weboldalaik a lehető legjobb helyezéseket érjék el.

Google Ads

A Google Ads gyors és egyszerű platform, ahol a potenciális vállalkozók jól célzott kattintás alapú (CPC) vagy a megjelenés alapú (CPM) hirdetéseket hozhatnak létre, amelyet az Ads rendszerei költségkerettől függően megjelenítenek a Google kereső releváns felhasználó számára.. A Google keresési találatai között jól elkülöníthetően és jól láthatóan szöveges hirdetések jelenhetnek meg, míg a Google Adsense-en keresztű, úgynevezett Display hirdetések segítségével szöveges, képes és videóba ágyazott vagy éppen egyedi megjelenésű saját template-ek alapján létrehozott hirdetéseket jeleníthetünk meg. 

A Google a találati listájának a relevanciáját a hirdetések esetében is igyekszik megőrizni. Annak érdekében, hogy a hirdetések közül az egyes kulcsszavakra a legrelevánsabbak jelenjenek meg, bevezette a kulcsszavakhoz kapcsolódó Minőségi mutatót. Minél magasabb Minőségi mutatóval rendelkezik egy hirdetés az adott kulcsszóra, annál kevesebbe kerül egy kattintás arra a hirdetésre. A Minőségi mutatót elsősorban a hirdetés szöveges leírása és a céloldal és a kulcsszó kapcsolata, valamint a az átkattintási arány adja. Egy jól beállított kampány esetében elérhető akár az 6 Ft/kattintás is, azonban a weboldalnak vagy webáruháznak megfelelően keresőoptimalizáltnak kell lennie. Ezt a témát már régebben körbejártuk a Tartalommarketing blogcikkünkben.

A létrejött egy minősítési rendszer is Ads-hoz. Azon magánszemélyek vagy cégek, akik teljesítik az feltételeket, használhatják a  Google Advertising Professional címet, vagy egyszerűen Google Partners csoportba kerülnek be.

A Google 2018. előtt még Google AdWords brandéként futott, de 2018 június 27-én bejelentette hogy 18 év használat után visszavonultatja az AdWords nevet és Google Ads néven lesz elérhető.

Google AdSense

Később, 2004-ben beindult a Google AdSense gyors és egyszerű eszköz bármilyen méretű weblap tartalomszolgáltatójának abban, hogy webhelye tartalmához kapcsolódó Google-hirdetéseket jeleníthessen, ezzel bevételre tegyen szer. Itt nagyon fontos megjegyezni, hogy a bevétel leginkább akkor keletkezik, ha a vásárlók rákattintanak a linkekre, csak a megjelenésért nagyon kis bevétel származik, Tehát a potenciális weboldalnak valódi látogatóval, olvasókkal kell rendelkeznie.

EGYÉB BLOGBEJEGYZÉSEINK EBBEN A Keresőoptimalizálás TÉMAKÖRBEN