A weboldalunk önmagában nem más mint HTML Weboldalak összessége, a Google pedig nem más, mint egy nagyon bonyolult kereső program. A kettő teljesen független egymástól. A weboldalunk folyamatosan változik a Google pedig alkot rólunk egy képet amelyet folyamatosan formál magában időnként a Crawler Robotok segítségével. A Robotok időnként meglátogatják weblapjainkat elolvassák majd annak tartalmát eltárolják egy úgy nevezett Kereső Index-ben. Ehhez nagyon speciális adat tárolásra van szükség, hogy a Google másodpercek törtrésze alatt ki tudja választani azokat a weblapokat amely a legrelevánsabbak lehetnek a felhasználók számára.
Ha nem vagyunk benne a Google Indexében akkor a weblapunk nem fog megjelenni sosem a keresési eredmények között. De hogyan tudunk megjelenni a Google Index-ben, tehát láthatóvá válni a Google számára?
A Google és minden kereső folyamatosan kis robotokat küld napjában több százszor látogatva meg egy weblapot és elolvassa annak tartalmát. A robotok pontos és gyors kiszolgálása a Webmester és Webfejlesztő feladata. Erről a folyamatról a Robotok folyamatosan adatokat gyűjtenek és a Google találati eredményre is kihatással vannak.
Ha meg szeretnénk nézni, hogy a Google mit tárol el weblapunkról, meg meg lehet tőle kérdezni, nem kell mást tenni, mint ellátogatni a www.google.hu oldalora és a kereső mezőbe berni a site:{weboldal cím}, kérdést. A kulcs a site: kifejezésen van, ezzel jelezzük, hogy mit szeretnénk látni. Az eredmény a weboldal összes indexelt oldala lesz lapozhatóan. Lehet szűrni is a listát ha a weboldal cím után szóközzel a beírunk egy keresési kifejezést is.
Mi történik akkor ha a site keresés nem ad eredményt, akkor a Google vagy még nem indexelte a weblapjainkat mert még nem ismer bennünket, vagy sajnos ami a legszomorúbb kizárta a weblapot a szolgáltatásból. A kizárás egy komolyabb téma, most nem térünk ki részletesen, elég annyit megjegyezni, ha nem támogatott SEO trükkökkel próbálunk a keresőbben előre kerülni, akkor kizárhat a Google. Kizárásból nem lehet helyreállítani a weblapot, érdemes egy új domain név alatt újra kezdenünk a weblapunkat.
Ha a Google nem ismer bennünket vagy egy weblapunkat meg kell neki mutatnunk, hogy létezünk. Erre való a Search Console, régen webmester eszközöknek hívták. A weblapunkról és a Google Indexről minden értékes információt közöl a Google.
A weboldalak sorrendjét a weboldal technikai és marketing szövegek tartalmi jellemzői határozzák meg. Ügyelnünk kell, hogy jó egyedi tartalmaz hozzunk létre minden esetben. Ne duplikáljunk, másoljunk, szánjunk időt a tartalomra, szedjük össze gondolatainkat és írjuk le.
Egy weboldalon érdemes 2000 de legalább 3000 karakter hosszú szöveget írni egy adott témáról. Körülbelül ez 500 szót jelent. Ha egy weblap jó és értékes tartalommal rendelkezik a weblapon levő kapcsolódó kulcsszavakra is jellemzően előre fog kerülni. Akár 5-10 kulcsszóra is megjelenhet egy weboldal jól megírt tartalom esetén.
A képek is nagyon fontosak a tartalomban, ha egy weboldal előkelő helyen van kulcsszavakra akkor az azon található képek is biztosan előkelő helyen fognak majd szerepelni.
Ha meglátogatjuk a Search Console-t akkor a Lefedettség menü alatt rengeteg információ láthatunk a Weboldalunk jelenlegi állapotáról. Mint tartalom kezelő vagy webfejlesztő számára fontos, hogy egy weblap a Google számára indexelhető legyen és azt folyamatosan ellenőrizni kell. Ha a Google problémát tapasztal a weblapon itt jelzi. Érdemes havonta egyszer ellátogatni ide és megnézni, hogy nincs-e valami probléma a weblapjaink indexelésével.
Ha túl sok probléma van érdemes cselekedni, nehogy a Google hátrébb sorolja weblapjainkat.
A Serach Console-ben az URL ellenőrzésére is lehetséges, megkérdezhetjük egy weboldalunk indexelési állapotát illetve megkérhetjük őt, hogy indexelje be azonnal. Ez elég hasznos eszköz, szinte azonnal bekerülhet egy újonnan megírt cikk a Google Indexébe, így megjelenhet a potenciális ügyfeleink számára is. Azonban egy módosított weblapot is megkérhetünk, hogy indexeljen újra, ezáltal az ügyfeleink mindig a Weboldal legfrissebb állapotát láthatják a keresőben.
Webfejlesztők készíthetnek és karban tarthatnak egy leíró fájlt, amely segít a Google számára eldönteni, hogy weboldalunk milyen lapokból áll, még akkor is ha esetleg belső linkeléssel nem elérhető. A leggyorsabban új Weboldalt a sitemap.xml file beküldésével lehet indexeltetni. A legenerált fájlt beküldjük párnapon belül a weboldal minden weblapja indexelve lesz. A webhelytérképek nem csak beküldésre de frissítésre is való, mert a módosítási dátum helyes beállításával jelezhetjük, hogy a weblap pontosan mikor változott meg, ezzel is kérhetjük az újraindexelést.
Webhelytérképünket, a Webmester eszközök Webhelytérképek menüpont segítségével lehet jelezni a Google Robotok számára, hogy létezik és milyen URL-el segítségével érheti azt el.
A Webmesterek és webfejlesztők legfontosabb feladatata, a Google Index tisztán tartása és a potenciális SEO hibák azonosítása és megoldásuk fejlesztése. Minden esetben arra kell törekedni, hogy a Google Indexünk a lehető legtisztább legyen. Ezzel az ügyfeleink és a saját munkákat is megkönnyítjük.
Erre két megoldásunk van, az egyik Átirányítás a másik a Google indexből való kizárás.
Az átirányítás nagyon hasznos eszköz, ezzel lehet megmondani a Google számára, hogy egy Weboldal átkerült egy másik helyre, ott keresse és frissítse az indexet. De arra is alkalmazható, hogy megmondjuk egy duplikált Weboldalunk nem kell számunkra, törölje és használja azt amire irányítunk. Továbbá esetlegesen régebbi weboldalra mutató régi Index elemeket törölhetünk a Google Indexéből, jelezve azt, hogy a régi weboldal oldalai már nem léteznek, próbálja meg törölni vagy máshol keresni a tartalmat.
Weboldalt a <meta name="robots" content="noarchive, nofollow" /> Html Meta tag-el lehet jelezni a Google Robotok számára, hogy nem szükséges az indexelés, törölheti.