Webmester eszközök új nevén Google Search Console, egyik legjobb eszköz amit a Google ad számunkra. Már majdnem naprakészen láthatjuk azt, ahogy a Google kezeli a weblapjainkat vagy nyomon követhetjük naprakészen a Weblap indexelés állapotát vagy kérelmezhetjük azt és nem utolsó sorban megnézhetjük, hogy milyen kulcsszóra hányszor jelent meg weblapunk és arra mennyien kattintottak.
Amint a felső képeken látszik weblapunkhoz meg tudjuk nézni, hányszor jelent meg egy adott idő intervallumon belül és mekkora volt az átkattintási arány. Ez az arány nagyban függ a weblap pozíciójától az Google találati listában, minél lentebb vagyunk az átkattintási arány egyre romlik. Ha viszont az átkattintásunk magas akkor a Google előrébb is sorolhat egy adott kulcsszóra, hiába lenne erősebb jobb találat ugyan arra a szóra.
Ezt az adathalmazt vizsgálatával láthatjuk mely kulcsszavakra vagy kifejezésekre időről-időre hogyan változik a helyezésünk, akár országokra is lebontva.
Amiatt is nagyon fontos ez, mert a Google Analytics nem mondja már meg, hogy ha organic search-ből jött egy felhasználó, az milyen kulcsszó alapján érkezett. Ez a lista az egyetlen releváns és pontos adat, ahogy a Google értékeli lapjainkat.
A legtöbb SEO eszköz is első körben elkéri a Search Console hozzáférést, ahonnan letudja gyűjteni releváns kulcsszavainkat illetve azok aktuális elhelyezkedését s SERP-ben.
A másik nagyon jó feature a Google-től, hogy meg tudjuk kérdezni, hogy egy weboldalt indexelt már-e, ha nem akkor kérhetjük is azonnal annak indexelését, ezzel értékes napokat nyerhetünk a kereső optimalizálási folyamatban. Ehhez nem kell mást tennünk, mint használni az URL ellenőrzés menüpontot.
Ha azt látjuk, hogy weblapunk több mint fele nincs indexelve, vagy folyamatosan esik az indexelt lapok száma, akkor valamilyen technikai probléma állhat fenn. Valószínűleg a Google büntet valamilyen duplikált tartalomért. Esetleg egy rosszul kezelt url, miatt több oldal kétszer indexelődött. Emiatt lett duplikációs probléma és kiveszi a lapjainkat.
Ha megoldjuk a duplikált url így tartalom problémát, később a Google újra indexeli a weblapokat. De ehhez kell majd időt hagynunk. Akár hónapokig is tarthat.
Technikai audit során ezekre is ki kell térni, mert egy webshop ha a termékek fele nincs indexelve, olyan mintha nem is létezne.
A harmadik igen fontos szolgáltatása a Search Console-nak, az hogy manuálisan feltölthetjük a Google számára az összes indexelendő lapunkat. Ide beletehetünk rejtett lapokat is, amely mondjuk alapból nem látszik a felhasználóknak, de a Google-nek igen, így oda majd a keresőből fognak a felhasználók érkezni, ezzel például mérhetünk bizonyos kampányokat.
A Google egyre nagyobb hangsúlyt fektet a weboldal betöltés idejére, amelyet statisztikákkal is alátámaszt, hogy ha egy weboldal gyorsan töltődik be, a potenciális konverzió arányára hatással lesz. Erre vezették be egy idje már látható Core Web Vitals mérést, amelyet 2021 májusától már a Kereső, mint SEO mérőszámot vesz majd figyelembe. Amennyiben több lapunk is Piros színnel van jelezve érdemes megnézni, hátha lehet rajta javítani.
De a legfontosabb amire való, hogy új weboldalakat tudunk megkérni, hogy indexelje be a Google és tegye láthatóvá azt a széles közönség számára.
A későbbiekben további érdekességeket fogok még összeszedni a Search Console-ról, de a három legfontosabbat amit gyakran használunk bemutattam.