Az átirányítás nem más, mint egy elavult vagy nem létező oldalra érkező ügyfél kéréseket nem szolgáljuk ki, hanem egy olyan oldalra irányítjuk amely esetlegesen az új helye a tartalomnak vagy egy másik témához hasonló oldalt jelenítünk meg az eredeti helyett, a régi kiváltására.
A Weboldalunk webhelytérképe és a Google Index nincs mindig szinkronban, ezt nekünk kell megoldanunk, hogy folyamatosan szinkronban legyen. Ha nem tesszük meg potenciálisan hibákhoz is vezethet.
Képzeljük el, ha az újonnan indult szuper webáruházunk folyamatosan hibákat dob ügyfeleinknek, de nem tudjuk miért. Azért lehet, mert még a Google Indexben például egy régi weboldal régi lapjai is benn vannak, amelyeket a Google még mindig megpróbál elérni hasztalanul vagy kis sikerrel. Ha elér egy lapot az szuper, de lehetséges olyan adatokat ad át a programnak amely nem készült fel erre és hibákat produkálhat. Ez természetesen nem SEO szakértő feladat, de erről tudni kell. Ha rákattintok egy weboldalam linkjére a Google-ben és hibát kapunk, akkor a probléma ebből is fakadhat.
A leggyakoribb alkalmazási területe az átirányításnak a megváltozott URL-ek frissítése, ha egy weblapunk url-e megváltozik bármilyen módon, egy lapot áthelyeztünk vagy átneveztünk, de error a Google nem tud, jeleznünk kell neki, hogy hol keresse a tartalmat.
A megoldás arra, hogy megoldjuk a nem kívánt eléréseket a Google-ből vagy más keresőkből, jeleznünk kell nekik, hogy az Indexükben található tartalom vagy URL már elavult és dobja el vagy cserélje le egy másik releváns tartalomra vagy frissítse az URL helyét.
Tehát az átirányítás nem csak Technikai hanem felhasználói szempontból is fontos, mennyire rossz az, ha végre ránk talált egy ügyfél és rá is kattint a linkre, de hibaképernyőt kap a hőn áhított információk helyett. Ezzel azonnal elvesztettük az ügyfelet.
Az átirányítást HTTP 30x válaszkódok segítségével és a cél URL megadásával jelezhetjük a böngészőknek és a Google-nek is, hogy a keresett tartalmat máshol találja.
A HTML válaszkódokat a generált HTML Header-jében kell jeleznünk. Jelen cikkünk csak két erre a két kódnak a használatára fog kiterjedni, de ezen kívül még van jó pár amit érdemes ismerni. De ez már egy másik cikk témája lesz.
Hogyan kell 301-es átirányítást csinálni?
<?php // 301 Moved Permanently header("Location: /foo.php",TRUE,301);
// 302 Found
header("Location: /foo.php",TRUE,302);
header("Location: /foo.php");
// 303 See Other
header("Location: /foo.php",TRUE,303);
// 307 Temporary Redirect
header("Location: /foo.php",TRUE,307);
?>
Ez PHP freamework-ök maguk is adnak lehetőséget speciális eszközökkel, de a PHP alapból is támogatja ezt az eszközt, de jóval kényelmetlenebb lehet.
A HTTP 301 a SEO szempontból legfontosabb végleges átirányítás. Ezzel mondjuk meg, hogy kért tartalmat már többé nem fogjuk kiszolgálni, a releváns tartalmat keresse innentől a megadott új helyen. Ezzel a Google Robotnak is jelezzük, hogy a kért URL innentől nem elérhető, frissítse be az indexet, hogy a találati listában esetlegesen az új tartalmat jelenítsük majd meg a jövőben. A Google innen már nem fogja olyan keresni ezt az URL-t.
Egy másik fontos tulajdonsága a Végleges átirányításnak, hogy az új weblap megkapja a régi lapra irányuló Linkek értékének egy részét. Nem tudni pontosan mennyit, de SEO Blogok úgy meglévő linkek értékének 50%-át adják tovább az új weblapnak.
A HTTP 302 - ideiglenes átirányítás nem jelenti azt, hogy megszűnt volna a weblap a Google továbbra is látogatni fogja az URL-t jelezni fogja az Index-ben de nem frissíti azt. Viszont a felhasználók akik kattintanak a linkre azonnal az új helyre kerülnek.
Amennyiben megváltozik egy weboldalunk neve, akkor a régi domain-re érkező kéréseket érdemes átirányítani az új helyre, hogy ezzel se veszítsünk potenciális vásárlókat. Ezt kell alkalmazni akkor is, ha például a weblapunk HTTP-ről átáll HTTPS protokoll használatára.
A Google észreveszi minkét Domain-t vagy Protokollt egy idő után és elkezdi őket új tartalomként indexelni, mivel a Google az Index-ben a URL-el azonosítja az Weboldalakat. Azonban ha beindexeli még egyszer weblapunkat akkor előfordulhat, hogy a sok duplikált tartalom miatt, még vissza is sorolódunk és ezzel újabb látogatókat veszíthetünk
Domain átirányítást hasznok akkor is, ha egy elhagyott domain-ekre érkező linkek erejét akarom a saját weblapomra irányítani, egy megfelelően erős Weblap backlink erejének 50%-a eléggé jelentős is lehet. Azonban Vigyázat, ezt nem szabad végtelen mennyiségben alkalmazni.
Domain átirányítást legtöbbször már az Apache htaccess file-ban kérem, mivel nem kell külön a PHP-hez elküldeni a kérést ezzel sok válasz időt takaríthatunk meg. Az Apache Webserver ezeket 1 ms alatt elvégzik, így PHP kód futtatásakor azért ennek többszöröse lesz.
Ez a htaccess redirect példa általam készült:
RewriteEngine On
RewriteCond %{REMOTE_ADDR} !127\.[0-9]{1,3}\.[0-9]{1,3}\.[0-9]{1,3}
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.
RewriteRule ^(.*)$ https://www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]
RewriteCond %{REMOTE_ADDR} !127\.[0-9]{1,3}\.[0-9]{1,3}\.[0-9]{1,3}
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.*)\.yourdomain.hu
RewriteRule ^(.*)$ https://www.yourdomain.hu/$1 [R=301,L]
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
# remove trailing slash
RewriteRule (.+)/$ /$1 [R=301,L]
Ez a részlet a következőket csinálja.
Mobil weboldalak átirányítás szintén Apache segítségével a legegyszerűbb, ha megnézzük a kliens böngésző USER-AGENT HTTP header-jét, és abból megállapítható, hogy mobilról vagy táblagépről érkezett a kérés, ezeket át tudjuk Domain átirányítással egy mobil oldalra.
A következő nagyon érdekes kérdés, átirányíthatóak-e a képek? A válasz igen, magam is használom, a Google-nek ha egy kép neve megváltozik akkor a rendszer által generált képeket is átnevezzük megfelelően, de a Google Kép Index még mindig a régi képet keresi ekkor megmondom neki, hogy találja a képet, ezáltal a képek nem tűnnek el az indexből mindig magas pozícióban lesznek.
A Google képekről még további érdekességeket írtam le a egy korábbi blogcikkben.
Amennyiben érdeklik a cégünk által ajánlott lehetőségek és szaktudásunk, szívesen állunk az önök rendelkezésére, vegye fel velünk a kapcsolatot.