A Google Analytics 4 (GA4) 2020 októberében jelent meg és jelentős változásokat hozott az online marketingesek életébe. Az alábbi cikkből kiderül, hogy miben különbözik a jól megszokott Universal Analyticstől és azt is megtudhatod, hogy indokolt-e a GA4-re váltani!
A webanalitika jelentősége megkerülhetetlen egy weboldal optimalizálása és fejlesztése érdekében. Segítségével kiszűrhetőek az esetleges hibák és megismerhető a felhasználók viselkedése is. A webanalitika kivitelezése számos eszköz alkalmazásával megvalósítható, amelyek különböző mérésekkel és elemzésekkel segítik a fejlesztők munkáját.
A webanalitika segítségével határozható meg például a látogatások hossza, a be-és kilépő oldalak, a gyakori kulcsszavak, a földrajzi elhelyezkedésre szolgáló információk és a használt böngésző típusok is sok más egyéb jellemző mellett.
A webanalitika alkalmazása növekvő konverzióhoz, nagyobb hatékonysághoz, jobb döntésekhez, valamint a vásárlói elégedettség fokozódásához vezethet. Számos ingyenes és fizetős webanalitikai eszköz elérhető az adatok mérésére és elemzésére. Mi most a leginkább ismerttel, a Google Analytics 4-gyel ismerkedünk meg közelebbről!
A GA4 tulajdonképpen az Universal Analytics és a mobil appokra specializálódott analitikai rendszer, a Google Firebase egyesülése. A GA4 vadiúj adatmodellen alapszik, amelynek lényege, hogy mindent események formájában mér. Az eseménymérés is egészen más módon történik, hiszen a korábbi kategória-akció-címke-érték négyes helyett a GA4-ben minden eseményhez konkrét eseménynév és több (akár 25) paraméter is kapcsolódik.
A megújult működés ugyanakkor egy újfajta riporting rendszer megalkotását vonta maga után. Az adatok kategorizálására létrehozott főkategóriák száma nőtt, míg az alkategóriák száma csökkent. A konverziós célokat felváltották az események, amelyek azonban megjelölhetők konverzióként is.
Az admin felületen a nézet rész teljesen eltűnt, de egyedi “nézetek” szegmensekkel létrehozhatóak. Az adatforrásokba pedig több oldal és applikáció is beépíthető, így az adatok könnyen összegyűjthetőek.
A GA4-ben az Universal Analytics (UA) által korábban használt tulajdon és nézet elrendezéssel ellentétben csak egy tulajdon megjelenítésére van lehetőség. Ebbe kerülnek bele az összes weboldal és mobil applikáció adatai is, ha rendelkezel ilyenekkel.
Azt már tudod, hogy a GA4 eseménytípusokat kezel, amelyekből egy gyors kattintással máris konverziómérés készíthető. A GA4 által kezelt főbb eseménytípusok a(z):
Elsősorban az automatikus eseményeket használd és csak akkor válaszd az enhanced mérési eredményeket, ha a szükség megkívánja, mert nem találod a megtekinteni kívánt adatokat. Ha itt sincsenek, térj a javasolt eseményekre és az egyedi eseményekre. De erre csak végső sorban keríts sort!
A GA4-ben beállítható a cross domain mérés, valamint a belső- és fejlesztői forgalom kiszűrése is. E-commerce mérésre a GA3-hoz hasonlóan a G4-ben is van lehetőség, költségadat importra azonban nem.
A GA4 más platformokkal - vagyis a Google Search Console-lal, a Google Optimize-zal és a Google Marketing platformmal - egyelőre még nem kapcsolható össze. A legfontosabb funkciók megismeréséhez érdemes böngészni a GA4 demo account-okat.
A kérdés megválaszolása minden esetben egyéni mérlegelés eredménye kell, hogy jelen. Fontos azonban kiemelni, hogy a GA4 mérések még nem teljes körűek, számos funkció hiányzik a rendszerből. Ezekre érdemes odafigyelni a GA4 használata közben és megőrizni a GA3 méréseit is. Viszont 2023-tól a GA3 nyugdíjba vonul, így a GA3-ról előbb utóbb mindenképp frissíteni kell a közeljövőben.
Az alapszintű mérések azonban jelenleg is rendelkezésre állnak, ezért az adatgyűjtést már most, a GA4 teljessé válásáig érdemes elkezdeni. Új honlap létrehozásakor pedig a legjobb, ha egyszerre használod a GA3-at és a GA4-et is.
A fenti blogbejegyzés a Selector Online Marketing Ügynökség SEO specialistájának, Révai Csabától származik.